Εκφοβισμός στον φυσικό και διαδικτυακό χώρο- στο πλαίσιο του Σχολικού Προγράμματος Αγωγής Υγείας "Συν- αισθανόμαστε"

  • Στο πλαίσιο της ανάπτυξης - υλοποίησης από το Υπουργείο Υγείας δράσεων και παρεμβάσεων ευαισθητοποίησης και ενημέρωσης του μαθητικού πληθυσμού σε Εθνικό Επίπεδο, για το σχολικό έτος 2023 – 2024, πραγματοποιήθηκε δράση στα τμήματα της Α' Λυκείου του 3ου ΓΕΛ Αλεξ/πολης. Η δράση έλαβε χώρα τις ημερομηνίες 01.04.24, 03.04.24 και 04.04.24, έπειτα από πρόσκληση της Κυριακής Καλεντζίδου, Φιλόλογος ΕΑΕ του σχολείου στα πλαίσια του Σχολικού Προγράμματος Αγωγής Υγείας <Συν-αισθανόμαστε> που υλοποιεί η ίδια σε συνεργασία με τη Μαγδαληνή Τσιάμη, Φυσικός ΕΑΕ και με αφορμή την πανελλήνια σχολική ημέρα κατά της βίας στο σχολείο. Τη δράση συντόνισε η κοινωνική λειτουργός της 1ης Τ.ΟΜ.Υ. Αλεξ/πολης, Λαφτσή Τάνια.
     
    Ειδικότερα, αναπτύχθηκε παρέμβαση με θέμα : «Εκφοβισμός στον Φυσικό και Διαδικτυακό χώρο» στο πλαίσιο του θεματικού άξονα «ΕΝΔΥΝΑΜΩΣΗ ΥΓΕΙΑΣ ΕΦΗΒΩΝ». Μέσα από την αξιοποίηση βιωματικών τεχνικών και εργαλείων, σκοπός του θεματικού άξονα ήταν η ενίσχυση της ευαισθητοποίησης των μαθητών/τριών σχετικά με τον εκφοβισμό, η καλλιέργεια της δυνατότητας να μπορούν να διακρίνουν περιστατικά εκφοβιστικής συμπεριφοράς τόσο στο φυσικό όσο και στο Διαδικτυακό χώρο και να αναπτύξουν δεξιότητες πρόληψης και αντιμετώπισής τους, καθώς και η ανάπτυξη της κριτικής σκέψης και της σωστής λήψης αποφάσεων σε σχέση με την συμπεριφορά και τις επιλογές στο διαδίκτυο.
     
    Η παρέμβαση διενεργήθηκε, αρχικώς με την υλοποίηση της παρουσίασης (power point) και ακολούθως με τη διενέργεια σχετικών βιωματικών ασκήσεων. Ενδεικτικά, αναφέρονται οι εξής:
    “ Τσαλακωμένο χαρτί”. Ο συντονιστής δίνει στους μαθητές ένα φύλλο χαρτιού Α4 και τους ζητά να το τσαλακώσουν με τη σειρά στο άκουσμα κάποιων φράσεων που πληγώνουν. Αφού το τσαλακώσουν, τους ζητά να προσπαθήσουν να το ισιώσουν όσο το δυνατόν περισσότερο. Αμέσως μετά τους καλεί να προβληματιστούν. Στην αναπλαισίωση επισημαίνεται στους μαθητές/τριες ότι όσο και αν προσπαθήσουν να ισιώσουν το τσαλακωμένο φύλλο, αυτό ποτέ δεν θα ξαναγίνει όπως το άθικτο, και πρέπει να αντιπαραβάλουν τις ζάρες του χαρτιού με τις πληγές που δημιουργεί ο εκφοβισμός. Σκοπός είναι να καταλάβουν τα παιδιά ότι όσο κι αν προσπαθήσουν να διορθώσουν τα πράγματα και να απολογηθούν για τις πράξεις τους, συχνά οι πληγές από τον σχολικό εκφοβισμό αφήνουν τα σημάδια τους και επηρεάζουν τη ζωή του ατόμου σε θέματα όπως η εμπιστοσύνη, οι σχέσεις κτλ., τόσο στο παρόν όσο και στο μέλλον.
    “Μια φιλοφρόνηση σε μήνυμα”. Ο συντονιστής κολλάει στη πλάτη κάθε παιδιού τη σελίδα με το φύλλο δραστηριοτήτων “Έχεις μήνυμα!”. Τα παιδιά κινούνται στο χώρο και το καθένα γράφειπάνω στην οθόνη του κινητού που έχει ο κάθε συμμαθητής τους ένα θετικό σχόλιο για τονπαραλήπτη του. Συνεχίζεται η ίδια διαδικασία μέχρι να γράψουν όλα τα παιδιά σε όλους. Τα παιδιά ανταποκρίθηκαν άριστα και χάρηκαν ιδιαίτερα τις βιωματικές ασκήσεις, όπως τα ίδιακατέθεσαν στο τέλος της δράσης. Σχολίασαν θετικά την όλη συνάντηση που τους έδωσε <τροφή για σκέψη και δράση>, όπως εύστοχα επισήμαναν και ζήτησαν να γίνονται συχνότερα τέτοιες παρεμβάσεις βιωματικού χαρακτήρα, γιατί, όπως τόνισαν, κατανόησαν βαθύτερα τόσο το πρόβλημα του εκφοβισμού όσο και τη δική τους στάση απέναντι σε αυτό.