• Στο πλαίσιο της ανάπτυξης - υλοποίησης από το Υπουργείο Υγείας δράσεων και παρεμβάσεων ευαισθητοποίησης και ενημέρωσης του μαθητικού πληθυσμού σε Εθνικό Επίπεδο, για το σχολικό έτος 2023 – 2024, πραγματοποιήθηκε δράση στα τμήματα της Α' Λυκείου του 3ου ΓΕΛ Αλεξ/πολης. Η δράση έλαβε χώρα τις ημερομηνίες 01.04.24, 03.04.24 και 04.04.24, έπειτα από πρόσκληση της Κυριακής Καλεντζίδου, Φιλόλογος ΕΑΕ του σχολείου στα πλαίσια του Σχολικού Προγράμματος Αγωγής Υγείας <Συν-αισθανόμαστε> που υλοποιεί η ίδια σε συνεργασία με τη Μαγδαληνή Τσιάμη, Φυσικός ΕΑΕ και με αφορμή την πανελλήνια σχολική ημέρα κατά της βίας στο σχολείο. Τη δράση συντόνισε η κοινωνική λειτουργός της 1ης Τ.ΟΜ.Υ. Αλεξ/πολης, Λαφτσή Τάνια.
     
    Ειδικότερα, αναπτύχθηκε παρέμβαση με θέμα : «Εκφοβισμός στον Φυσικό και Διαδικτυακό χώρο» στο πλαίσιο του θεματικού άξονα «ΕΝΔΥΝΑΜΩΣΗ ΥΓΕΙΑΣ ΕΦΗΒΩΝ». Μέσα από την αξιοποίηση βιωματικών τεχνικών και εργαλείων, σκοπός του θεματικού άξονα ήταν η ενίσχυση της ευαισθητοποίησης των μαθητών/τριών σχετικά με τον εκφοβισμό, η καλλιέργεια της δυνατότητας να μπορούν να διακρίνουν περιστατικά εκφοβιστικής συμπεριφοράς τόσο στο φυσικό όσο και στο Διαδικτυακό χώρο και να αναπτύξουν δεξιότητες πρόληψης και αντιμετώπισής τους, καθώς και η ανάπτυξη της κριτικής σκέψης και της σωστής λήψης αποφάσεων σε σχέση με την συμπεριφορά και τις επιλογές στο διαδίκτυο.
     
    Η παρέμβαση διενεργήθηκε, αρχικώς με την υλοποίηση της παρουσίασης (power point) και ακολούθως με τη διενέργεια σχετικών βιωματικών ασκήσεων. Ενδεικτικά, αναφέρονται οι εξής:
    “ Τσαλακωμένο χαρτί”. Ο συντονιστής δίνει στους μαθητές ένα φύλλο χαρτιού Α4 και τους ζητά να το τσαλακώσουν με τη σειρά στο άκουσμα κάποιων φράσεων που πληγώνουν. Αφού το τσαλακώσουν, τους ζητά να προσπαθήσουν να το ισιώσουν όσο το δυνατόν περισσότερο. Αμέσως μετά τους καλεί να προβληματιστούν. Στην αναπλαισίωση επισημαίνεται στους μαθητές/τριες ότι όσο και αν προσπαθήσουν να ισιώσουν το τσαλακωμένο φύλλο, αυτό ποτέ δεν θα ξαναγίνει όπως το άθικτο, και πρέπει να αντιπαραβάλουν τις ζάρες του χαρτιού με τις πληγές που δημιουργεί ο εκφοβισμός. Σκοπός είναι να καταλάβουν τα παιδιά ότι όσο κι αν προσπαθήσουν να διορθώσουν τα πράγματα και να απολογηθούν για τις πράξεις τους, συχνά οι πληγές από τον σχολικό εκφοβισμό αφήνουν τα σημάδια τους και επηρεάζουν τη ζωή του ατόμου σε θέματα όπως η εμπιστοσύνη, οι σχέσεις κτλ., τόσο στο παρόν όσο και στο μέλλον.
    “Μια φιλοφρόνηση σε μήνυμα”. Ο συντονιστής κολλάει στη πλάτη κάθε παιδιού τη σελίδα με το φύλλο δραστηριοτήτων “Έχεις μήνυμα!”. Τα παιδιά κινούνται στο χώρο και το καθένα γράφειπάνω στην οθόνη του κινητού που έχει ο κάθε συμμαθητής τους ένα θετικό σχόλιο για τονπαραλήπτη του. Συνεχίζεται η ίδια διαδικασία μέχρι να γράψουν όλα τα παιδιά σε όλους. Τα παιδιά ανταποκρίθηκαν άριστα και χάρηκαν ιδιαίτερα τις βιωματικές ασκήσεις, όπως τα ίδιακατέθεσαν στο τέλος της δράσης. Σχολίασαν θετικά την όλη συνάντηση που τους έδωσε <τροφή για σκέψη και δράση>, όπως εύστοχα επισήμαναν και ζήτησαν να γίνονται συχνότερα τέτοιες παρεμβάσεις βιωματικού χαρακτήρα, γιατί, όπως τόνισαν, κατανόησαν βαθύτερα τόσο το πρόβλημα του εκφοβισμού όσο και τη δική τους στάση απέναντι σε αυτό.


ΑΓΧΟΣ

ΑΓΧΟΣ.png

 

Τα περισσότερα παιδιά βιώνουν άγχος κατά τη διάρκεια της ανάπτυξής τους. Το άγχος είναι ένα λειτουργικό συναίσθημα που διευκολύνει και προειδοποιεί το άτομο στην αντιμετώπιση δύσκολων καταστάσεων, όταν όμως είναι επίμονο, βιώνεται σε υπερβολική ένταση και είναι δυσανάλογο σε σχέση με το ερέθισμα που το προκαλεί, τότε μπορεί να αποτελεί ένδειξη κάποιας αγχώδους διαταραχής. Συγκεκριμένα το παιδί ή ο έφηβος βιώνει ένα δυσάρεστο συναίσθημα απέναντι σε μία απροσδιόριστη ή συγκεκριμένη απειλή. Ειδικά στη εφηβεία τα παιδιά βρίσκονται πολύ συχνά σε κατάσταση έντονου άγχους.

Αίτια του άγχους:     

Ø  γενετικοί, βιολογικοί και περιβαλλοντικοί παράγοντες, όπως είναι οι κλιματολογικές συνθήκες, οι κοινωνικές συνθήκες και η αίσθηση του εφήβου ότι «χάνει την παιδική του ηλικία».

Ø  αιτιολογικοί παράγοντες σχετίζονται με το σχολικό περιβάλλον, όπως η πίεση για υψηλή απόδοση στο σχολείο. Κάποιες από τις επιπτώσεις της μη έγκαιρης αντιμετώπισης του άγχους στα παιδιά είναι η σχολική αποτυχία, η μη ανάπτυξη των κοινωνικών δεξιοτήτων και η κατάθλιψη.

Πώς να μειώσουμε το άγχος στα παιδιά

ü  Δίνουμε προσοχή σε φυσικά και ψυχολογικά συμπτώματα.

ü εξακριβώνουμε αν το παιδί υποφέρει από άγχος και όχι απλά επιφανειακό στρες.

ü προσδιορίζουμε το πρόβλημα και την αιτία του.

ü προσπαθούμε να συζητήσουμε λογικά με το παιδί

ü δίνουμε προσοχή, στο πώς το παιδί εκφράζει τα συναισθήματά του

ü συνεργαζόμαστε ώστε να βρούμε μια λύση

ü  χρησιμοποιούμε τεχνικές που θα βοηθήσουν το παιδί να βελτιώσει τη διάθεσή του και να μειώσει το στρες.

ü ενθαρρύνουμε το παιδί να προβληματιστεί και να συλλογιστεί.

ü εκφραζόμαστε και εμείς

Τα παιδιά μπορούν να αισθάνονται ανήσυχα για πολλά πράγματα, είτε πραγματικά είτε φανταστικά. Έτσι, εμείς οι ενήλικες έχουμε την ευθύνη να διδάξουμε στα παιδιά, θετικούς τρόπους να αντιμετωπίσουν τα συναισθήματα που προκύπτουν, όταν αντιμετωπίζουν αυτά που νιώθουν ότι τα απειλούν.

Στην αντιμετώπιση και διαχείριση του άγχους στα παιδιά και τους εφήβους μπορούν να βοηθήσουν οι εμπλεκόμενοι με το σχολικό περιβάλλον, οι εκπαιδευτικοί, οι σχολικοί σύμβουλοι-ψυχολόγοι και πρώτοι από όλους οι ίδιοι οι γονείς. Το σχολείο αποτελεί ιδανικό χώρο για την εφαρμογή υπηρεσιών ψυχικής υγείας, καθώς μπορεί να προωθήσει προληπτικά προγράμματα που στοχεύουν στην αποτροπή της ανάπτυξης των διαταραχών άγχους μέσω θετικών στρατηγικών αντιμετώπισης του στρες. Ο ρόλος του εκπαιδευτικού είναι κρίσιμος και μπορεί να βοηθήσει ένα παιδί που βιώνει έντονο άγχος ενθαρρύνοντας το να ζητήσει στήριξη σχετικά με τις ανησυχίες του, ωθώντας το να χρησιμοποιήσει τεχνικές αποβολής άγχους και στρατηγικές ηρεμίας και φροντίζοντας για την σταθερότητα και ασφάλεια του περιβάλλοντος. Ακόμη ο εκπαιδευτικός μπορεί να παρέχει στο μαθητή τη δυνατότητα εναλλακτικών τρόπων εξέτασης, να του επιτρέπει να αναχωρεί από την τάξη όταν αισθάνεται την ανάγκη, να τον εκθέτει σταδιακά σε καταστάσεις που του πυροδοτούν άγχος στο σχολικό πλαίσιο, να τον ενθαρρύνει να συμμετέχει σε ομαδικές δραστηριότητες και να αναπτύσσει γύρω του ένα όσο το δυνατόν περισσότερο υποστηρικτικό περιβάλλον.

Οι σχολικοί σύμβουλοι οφείλουν να μιλάνε ανοιχτά με τους εφήβους για τις ανησυχίες τους, να τους ενθαρρύνουν να ακολουθούν τα ταλέντα τους και να διασκεδάζουν, να τους εντάσσουν σε προγράμματα που περιλαμβάνουν συγκεκριμένες τεχνικές χαλάρωσης, όπως βαθιές αναπνοές και σωματική άσκηση. Επίσης τα παιδιά πρέπει να προτρέπονται από τους συμβούλους να εκφράζουν τις ανησυχίες τους ρεαλιστικά, να διορθώνουν τις διαστρεβλωμένες σκέψεις τους και να εξετάζουν προσεκτικά τις πιθανές αιτίες του άγχους τους (προβλήματα υγείας ή πίεση από το περιβάλλον). Τέλος, οι σχολικοί σύμβουλοι οφείλουν, εάν κριθεί απαραίτητο, να παραπέμψουν το παιδί στις κατάλληλες υπηρεσίες ψυχικής υγείας.

Οι γονείς είναι η πιο σημαντική πηγή κοινωνικής και διαπροσωπικής ενίσχυσης που επηρεάζει τη μάθηση και διαμορφώνει τις στάσεις και τις αξίες των ατόμων κατά τα χρόνια της ανάπτυξής τους. Οι γονείς μπορούν αρχικά να επιδιώξουν μία συζήτηση με το παιδί, η οποία θα αφορά τα συμπτώματα άγχους. Ακόμη πρέπει να εξετάσουν εάν υπάρχει ιστορικό αγχώδους διαταραχής, κατάθλιψης ή χρήσης ουσιών στην οικογένεια και εάν χρειαστεί να παραπέμψουν το παιδί σε κάποιον ειδικό ψυχικής υγείας.

Επιπλέον μπορούν να ακολουθήσουν τις παρακάτω χρήσιμες συμβουλές, έτσι ώστε να βοηθήσουν το παιδί και να διευκολύνουν την επικοινωνία τους μαζί του:

– ακούτε ενεργητικά το παιδί όταν είναι αγχωμένο, χωρίς να ασκείτε κριτική και προσπαθήστε να αντιληφθείτε αυτό που δεν μπορεί να πει,

– σεβαστείτε τα συναισθήματά του ακόμη και εάν δεν τα κατανοείτε, με αυτόν τον τρόπο το παιδί ανακουφίζεται,

– ενημερωθείτε για τη διαφορά ανάμεσα στο φυσιολογικό και το παθολογικό άγχος,

– ενισχύστε την κοινωνικοποίηση του παιδιού, ενθαρρύνετε τη συμμετοχή του σε κοινωνικές, αθλητικές και άλλες εξωσχολικές δραστηριότητες αλλά χωρίς να το πιέζετε, θα το βοηθήσει στην αύξηση της αυτοεκτίμησης και της αυτοπεποίθησής του,

– πληροφορείστε το παιδί για το τι ακριβώς είναι αυτό που του συμβαίνει και τονίστε του ότι δεν ευθύνεται το ίδιο για αυτό και ότι είναι πάρα πολλοί οι άνθρωποι που έχουν παρόμοια συναισθήματα

– εξετάστε τις επιλογές θεραπείας και συζητήστε τες με το παιδί, η απόφαση για την έναρξη της θεραπείας είναι του παιδιού (ειδικά όταν βρίσκεται στη εφηβεία),

– διερευνήστε το δικό σας άγχος και αν υπάρχει μετριάστε το, μην ξεχνάτε ότι αποτελείτε πρότυπο προς μίμηση για το παιδί,

– αφήνετε το παιδί να παίρνει πρωτοβουλίες και αποφεύγετε να είστε υπερπροστατευτικοί μαζί του, δείξτε του εμπιστοσύνη,

– βοηθήστε το να προγραμματίζει τις δραστηριότητές του και να χωρίζει τα καθήκοντα που του φαίνονται «βουνό» σε πιο μικρά τμήματα,

– προτείνετε του να κάνει διαλείμματα όταν διαβάζει, έτσι ώστε να μπορεί ξεκουράζεται,

– βεβαιωθείτε ότι τρέφεται σωστά,                                                                                

– βεβαιωθείτε ότι υπάρχει χρόνος για να μπορεί να απολαμβάνει την ηλικία του και ότι δεν έχει επιφορτιστεί με υποχρεώσεις, τις οποίες δεν μπορεί να αντέξει,

– όταν το παιδί προκαλεί καυγά αυτό που επιδιώκει είναι να σας βγάλει από τα όριά σας, μην ανταποκρίνεστε σε αυτό με νεύρα και θυμό, αλλά προσπαθήστε να το επαναφέρετε στην τάξη με ήρεμες και κοφτές φράσεις. Εάν αυτό είναι αδύνατο αφήστε το για λίγα λεπτά μόνο του να αποφορτιστεί και έπειτα συζητείστε ήρεμα και σοβαρά μαζί του το περιστατικό.

Η ψυχική υγεία του παιδιού είναι πολύ σημαντική και δεν είναι λίγα τα παιδιά και οι έφηβοι που αντιμετωπίζουν προβλήματα ψυχικής υγείας. Σε κάθε περίπτωση η διαχείριση του άγχους παιδιών και εφήβων συνίσταται στην αναγνώριση του προβλήματος και την έγκαιρη αντιμετώπισή του.

                                                              

                                                                     Κυριακή Καλεντζίδου, Φιλόλογος ΕΑΕ/ Σύμβουλος Σχολικής Ζωής

 

    Ο ΡΟΛΟΣ ΤΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΟΥ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΖΩΗΣ (ΣΣΖ)

 

Κατά το τρέχον σχολικό έτος 2023-2024 λειτουργεί στο σχολείο μας ο θεσμός του Συμβούλου Σχολικής Ζωής, του οποίου οι κύριες αρμοδιότητες είναι να συμβουλεύει, καθοδηγεί και ενημερώνει μαθητές, γονείς και κηδεμόνες σε θέματα παιδαγωγικής αντιμετώπισης ζητημάτων σε τομείς όπως η διαχείριση κρίσεων και πρόληψη ακραίων συμπεριφορών, μαθησιακές δυσκολίες, συμπερίληψη και ενσωμάτωση, μαθητές με ιδιαίτερες δυνατότητες, κλίσεις και ταλέντα, μετάβαση σε άλλες βαθμίδες, με στόχο την ενίσχυση μαθητών με ιδιαίτερες μαθησιακές ή συναισθηματικές δυσκολίες, με ιδιαίτερες ικανότητες, κλίσεις και ταλέντα και την αξιοποίηση αυτών στον χώρο της σχολικής κοινότητας, προκειμένου οι μαθητές να αποκτήσουν εμπιστοσύνη στον εαυτό τους και αυτοεκτίμηση, ώστε να συμμετέχουν ενεργά και αποτελεσματικά στην σχολική ζωή.

Ο Σύμβουλος Σχολικής Ζωής συνεργάζεται καθόλη τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς με τη Διεύθυνση του σχολείου, το Σύλλογο Διδασκόντων, τον Ψυχολόγο και τον Κοινωνικό Λειτουργό του σχολείου για την αποτελεσματικότερη αντιμετώπιση οποιωνδήποτε προβλημάτων προκύπτουν στη σχολική μονάδα, επιδιώκοντας την εύρυθμη λειτουργία της και τη δημιουργία συνεργατικού, εποικοδομητικού και δημιουργικού για όλους κλίματος, τόσο σε διδακτικό/ μαθησιακό επίπεδο όσο και σε παιδαγωγικό .

Για το τρέχον έτος, ως Σύμβουλοι Σχολικής Ζωής έχουν οριστεί οι κ. Αγγελώνια Πολύμνια, φιλόλογος και η κ. Καλεντζίδου Κυριακή, φιλόλογος ΕΑΕ, οι οποίες θα δέχονται μαθητές, γονείς και κηδεμόνες κάθε Πέμπτη και Δευτέρα, 11:05-11:50.